Avontuurlijk Borneo 2

13 april 2014 - Mount Kinabalu, Maleisië

Hoi Hoi!

Wat een fantastische ervaring! Daar stond ik dan, bovenop de top van de Gunung Kinabalu, de hoogste berg van Zuid-Oost Azie (mount Kinabalu, 4095.2 meter hoog)! Wat een waanzinnig mooi uitzicht had ik daar, echt heel gaaf en veel mooier dan verwacht!!!!

Afgelopen dinsdagochtend stond ik, na een groot energierijk ontbijt, enthousiast klaar voor vertrek bij het begin van het Kinabalu National Park. Overal om mij heen zag ik mensen in prachtige ‘bergklimoutfits’ (wandelschoenen, wandelstok, haken, afritsbroeken, dikke vesten, hoofdzaklamp etc) en voelde ik me wel wat ‘kaal’ op mijn gympen en korte broek (ik heb deze actie tijdens mijn reis bedacht) maar ik had er de volle vertrouwen in. Mijn gids was een volwassen mannetje die niet heel goed Engels sprak, wat jammer was omdat hij me niet veel kon vertellen, maar er wel voor zorgde dat ik eigenlijk alleen liep en volop kon genieten. Omdat wij vroeg begonnen (8 uur) waren we 1 van de eerste en kwamen we weinig andere tegen. Het pad bestond afwisselend uit ‘natuurlijke’ houten/stenen trappen, rotsen, aarde en gewoon jungle pad. Tijdens de wandeling heb ik heerlijk genoten van de rust, geluiden van de dieren en de prachtige omgeving waar we doorheen liepen. Overal super groen en heel veel verschillende bomen en planten. Op een gegeven moment hoorde we wat geritsel in de bomen, en daar zaten ze: De Red monkey’s! Deze apen leven alleen in dit gebied, en het is heel zeldzaam dat je ze ziet! Ik was dus een ‘lucky one’  zoals de gids zei. Hij is nu 10 jaar gids, en heeft in totaal 6x deze aap gezien tijdens de tocht!!

De wandeling van de eerste dag was continu omhoog en dat ging eigenlijk prima. Ik had me ingesteld op een hele zware tocht maar het viel mij heel erg mee. Mijn conditie en beenspieren lieten me totaal niet in de steek gelukkig! ( wat bij andere mensen wel het geval was, heb er aardig wat terug naar beneden zien gaan). Omdat we het tempo er goed in hadden zijn we nog afgeslagen naar een kleine Cave, omdat we tijd genoeg hadden. Na ongeveer 4 uur ( waar 5-6 uur voor staat) kwamen we aan bij de lodge waar ik die nacht verbleef. Er is 1 accommodatie plaats op de berg waar iedereen verblijft. Alles wat daarvoor nodig is (eten, drinken, generator etc) wordt naar boven getild door lokale..best wel ‘lastig’ om te zien vond ik dat. In de middag heb ik geslapen en gelezen en ‘genoten’ van de kou (rond 10 graden). Er was geen verwarming of heet water dus dat was even wennen.

In de avond hadden we een heerlijk uitgebreid buffet en vrijwel direct na het eten ging iedereen slapen. Om 2 uur in de nacht was namelijk ons ontbijt, zodat we om 3 uur het laatste gedeelte van de tocht konden voortzetten. Naarmate we hoger kwamen werd het steeds koeler ( ik leende een wind dichte jas en thermolegging van mijn kamergenootje) omdat er minder begroeiing was. De laatste 2 km moesten we ons aan touwen optrekken, wat pittig was! Het was behoorlijk stijl en in het donker moest je wel goed uitkijken waar je je voeten neerzette. Rond half 6 stond ik dan eindelijk op de top! Het was echt waanzinnig om te zien en iedereen had zo een trots gevoel. Het was heel helder waardoor we goed zicht hadden en hebben de prachtige zonsopgang bekeken. Op de top was het wel koud, ongeveer 2 graden! Zo koud had ik het al lang niet meer gehad haha. Rond half 8 zijn we weer naar beneden geklommen naar de lodge, waar we ons 2e uitgebreide ontbijt hadden. Na het ontbijt zijn we direct aan de wandeling naar beneden begonnen wat heel mooi was. De dag ervoor was het mistig waardoor we toen niet veel konden zien, maar nu hadden we juist heel goed zicht. Beneden aangekomen voelde ik me echt heel voldaan en heb ik nog genoten van een heerlijke lunch. Met een mooi certificaat in me hand liep ik trots het park weer uit. Bij het busstation bood een taxi chauffeur (vriendelijk oud mannetje) aan om mij naar Kota Kinabalu te brengen, waar hij toch naar toe op weg was, dus dat was weer even mooi meegenomen.

De dagen erna (donderdag-zondag) heb ik heerlijk uitgerust en genoten van het Tunku Abdul Rahman Park. Dit Park bestaat uit 5 prachtig verschillende eilanden waar je mooi kan snorkelen( Pulau Gaya, Pulau Manukan, Pulau Mamutik, Pulau Sapi, en Pulau Sulug) die vlak voor de kust van Kota Kinabalu liggen. Elke dag heb ik een bootje naar een ander eiland gepakt wat heerlijk was. De eerste twee dagen heb ik alleen de eilandjes bezocht, maar vrijdag avond kwamen opeens het stel uit Oostenrijk (waarmee ik de river cruise heb gedaan) en een Nederlandse jongen Nicky ( ook ontmoet in Sepilok) het hostel binnen lopen wat heel toevallig en leuk was! Gister en vandaag ben ik met Nicky naar de eilanden gegaan en in de avond hebben we met ze 4e weer genoten van het ‘straat leven en eten’ op Borneo.

Mijn laatste week is ondertussen ingegaan en de dagen gaan nu opeens wel heel snel voorbij! Morgen ga ik met Nicky naar het Crocker Range National Park om nog 1 keer van de mooie natuur hier te genieten. Hoe de rest van mijn laatste week zich invult lezen jullie in mijn laatste verslagje!

Liefs!