Het einde

23 april 2014 - Mijdrecht, Nederland

Hee!

Het Crocker Range National Park dat ik de laatste maandag nog heb bezocht met Nicky  was wat anders dan verwacht. Het park staat niet aangegeven in de reisgidsen en is ook niet bekend onder toeristen wat duidelijk te merken was. Er was 1 Crocker Trail van 5 km als aangegeven pad die we hebben gelopen, maar die ging niet diep het park in waardoor we helaas niet in de ‘echte’ jungle liepen. Wat wel opvallend was, was dat er hele mooi felgekleurde vlinders de hele tijd te zien waren! Dat maakte het alsnog wel een leuke wandeling.

Mijn laatste dagje op Borneo heb ik nog heerlijke genoten van een eilandje. Alles afgelopen week was een beetje voor de ‘laatste’ keer en de dagen gingen heel snel voorbij. Woensdag ben ik terug naar Kuala Lumpur gevlogen. Omdat dit de 3e keer was dat ik in deze stad was voelde ik me al helemaal ‘thuis’ omdat ik wist hoe alles werkte ( met openbaar vervoer, straten, orientatie etc) haha.

Donderdag ben ik met het openbaar vervoer ( treinen en metro zijn heel goed geregeld hier) naar de Batu Caves gegaan, wat even buiten de stad ligt. De Batu Caves zijn meerdere grotten, waarbij de grootste (tempel/kathedraal grot) 100 meter hoog is en 400 meter lang, echt heel mooi om daar doorheen te lopen. Wat minder was was dat er overal apen rondliepen, die totaal geen angst hebben voor de toeristen dus je moest erg goed op je spullen letten. In de middag ben ik naar de Thean Hou Temple geweest, een groot chinees tempelcomplex op een berg. Deze tempel bestaat uit 6 verdiepingen en bovenop had je een mooi uitzicht over de stad. Om de tempel te vinden was echter wat lastiger (ongeveer 1.5 uur over gedaan) omdat deze niet door veel toeristen wordt bezocht. In de avond heb ik de Central Market bezocht waar je echt van alles kunt kopen…Dat merkte ik direct bij het inpakken van mijn Backpack omdat het opeens niet meer zo soepel paste als daarvoor haha.

De laatste dag van mijn reis was ik van plan om lekker te gaan lezen in de Taman Botani Perdana, een groot park in de stad. Toen ik hier echter aankwam begon het te regenen! Misschien was dit wel het teken dat het tijd was om te gaan. De hele dag heeft het een beetje geregend en dus heb ik me weer vermaakt in de Central Market, een heerlijk restaurantje (met mijn voorlopige laatste Aziatische maaltijd!) en het hostel.

In de avond had ik mijn vlucht waarbij ik eerst van Kuala Lumpur naar Parijs vloog en daarna van Parijs naar Nederland. Door “problemen’’ vertrokken we een uur later vanaf Kuala Lumpur, maar de rest van de vlucht verliep heel soepel. Doordat we later vertrokken redde ik het helaas niet meer om mijn overstap naar Parijs te halen ( 1 groot stressmoment) maar vanuit Air-France/KLM vingen ze dat heel netjes op en een uur later zat ik in het vliegtuig naar Amsterdam. Het viel me wel op dat de stoelen erg ruim zaten, en op het moment dat ik ook nog een groot ontbijt aangeboden kreeg en de gordijntjes achter me zag hangen besefte ik dat ik voor het eerst Businessclass vloog! Dit maakte het allemaal meteen weer goed.

Aangekomen op Schiphol kon ik niet wachtten om naar de aankomsthal te gaan, en door mijn upgrade ging dat ook heel vlug. Daar werd ik liefdevol ontvangen door Jaron met bloemen, mijn ouders en Patrick!

Ik kijk vol trots terug op echt een fantastische reis waarbij ik héél véél mooie dingen heb mogen zien en meemaken! Het was een super ervaring! Bedankt voor alle lieve berichtjes die jullie mij gestuurd hebben de afgelopen tijd!